khemosabi

Direktlänk till inlägg 13 april 2015

Det KAN gå att påverka!

Av khemosabi - 13 april 2015 13:51

Den 8:e april skrev jag ett inlägg i gruppen "Lydnadsprovsregler" på Facebook och ifrågasatte det nya gruppmomentet i den kommande "class 3" (motsv. dagens elitklass) som ska träda i kraft 2017. Som de flesta väl vet är det tänkt att momenten sittande i grupp och platsliggning ska slås ihop och avslutas med att förarna kallar in sina hundar en och en. Redan när jag hörde det första gången tyckte jag att den avslutande inkallningen är helt vansinnig, den ökar risken för att hundar kan skadas något enormt! Jag har grunnat på det här ett tag och undrat varför jag inte har sett eller hört någon diskussion om detta, jag tyckte verkligen det var konstigt att bara acceptera ett sådant förslag rakt av.


Nåväl, jag skrev mitt inlägg och DÅ visade det sig att jag hade medhåll ifrån väldigt många tävlingsförare som tyckte precis likadant som jag, den avslutande inkallningen borde tas bort! Mailen och pm:en rasade in, och ALLA tyckte likadant. Diskussionen i gruppen blev livlig, dock tyckte inte jag att jag fick svar på mina frågor om hur man hade tänkt när man godkände förslaget - och det var också något som väldigt många blev överraskade av, att Class 3 redan var fastställt, medan de andra klasserna fortfarande ligger som förslag. "Va, är det redan klubbat?" sa alla. Då kan man inte säga att informationen har gått fram ordentligt! Många, många - inklusive jag själv - var väldigt besvikna och tyckte att det här beslutet hade skett över huvudet på dem. Det var också många som funderade på att lägga av med lydnadstävlandet, inga meriter i världen är värda risken att få sin hund påflugen av annan hund i ett helt idiotiskt - och fullkomligt onödigt - moment!


Idag står det att läsa i Lydnadsprovsregler:

"Inom SBK Lydnadsgruppen görs nu ett seriöst försök att ändra förslaget på gruppmoment i Internationell Class 3 som införs 2016/2017. Många är ni/vi som reagerat negativt på att i momenten ingår ett avslut med inkallning. Något helt nytt men också olyckligt i flera aspekter. Det innebär i många fall ökad risk för att en hund kan bli skadad, samt att en liten hund kan ses som ett jaktbyte ökar mm.

SBK Lydnadsgrupp tillskriver nu FCI om en justering av detta gruppmoment genom att inkallningen helt enkelt utgår, i övrigt enligt förslaget. Vi har hört att även andra länder reagerat t ex i Norden. Vi har haft kontakt med FCI och det finns trots tidsplanen en liten chans till att justera momenten. Vi har även skickat in ett reviderat förslag på engelska utan inkallning på förslag från FCI. Vi får hålla tummarna, har ni kompisar i andra länder be även dem att reagera om du tycker som vi."


Man ska inte ropa hej än, men jag är iallafall väldigt glad att jag tog upp frågan och fick igång diskussionen! Låt oss nu hoppas att detta går igenom, så vi får bort det där skitmomentet som ingen vill ha!! Jag kommer inte att utsätta Piller för den risken, och i värsta fall - om ändringen inte går igenom - får vi sluta tävla efter 2016. Det skulle vara så tråkigt, eftersom det känns som vi bara har börjat! Nu är vi på g att starta i eliten, och om Piller ska ha valpar i höst så har vi bara 2016 på oss att tävla... jag som hade tänkt att vi skulle tävla i många år. Så för min del är det här beslutet helt avgörande för vårt fortsatta lydnadstävlande, och faktiskt, avgörande för om jag ska ha någon mer tävlingshund överhuvudtaget. Kan jag inte tävla lydnad, då känns det helt värdelöst, för när jag startar upp en ny hund siktar jag inte på klass 1 eller 2, jag siktar naturligtvis på högsta klassen!



Vi tränar på lite här hemma, i förrgår kväll fick vi till ett kort men otroligt bra lydnadspass som jag blev så lycklig av! Och vissa dagar, som igår, kan jag nöja mig med en enda perfekt inkallning med ställande och läggande;-) Tjohoo!!


Tillägg: Fick just veta att Norge och Finland ställer sig bakom förslaget om ändring av gruppmomentet! Jippie - ju fler, desto bättre!!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards