khemosabi

Alla inlägg den 23 april 2014

Av khemosabi - 23 april 2014 19:36

Idag hade jag bestämt mig för att vi bara skulle ha kul, och det hade vi! Vi började med ett sittande (utan grupp) där jag gick och gömde mig och bara efter några sekunder kastade bollen över planket. Sedan gick jag tillbaka, berömde Piller och lät henne springa och hämta bollen. Gjorde så några gånger, och väntade lite längre varje gång. Vi har förstås kört sittande i grupp inom synhåll förut, och även någon enstaka gång med göm, och hon har gjort det bra - men jag vill inte riskera att få en hund som lägger sig när jag går och gömmer mig. Därför vill jag att hon ska ha en förväntan, och inte veta hur lång tid det tar innan bollen kommer farande. Jag körde ungefär samma grej när vi började träna 1:ans platsliggning, hon tyckte nämligen att det var jättekonstigt när jag lade henne och gick och ställde mig, hon blev väldigt låg och tyckte inte alls det var kul. Då kastade jag bollen, ibland direkt när jag lämnade henne och ibland när hon hade legat en stund. Sedan gick jag tillbaka och berömde och lät henne hämta bollen, och då blev det ju genast mycket roligare;-) Sedan dess har hon haft väldigt fina platsliggningar, så det funkade uppenbarligen väldigt bra på henne! Jag tror vi ska kunna få ett bra sittande också på det här sättet.


Christer hade ställt upp alla grejer på planen medan Piller och jag gick och rastade, så vi började som vi brukar, nämligen med ett skick till rutan. Den här gången var det ca 27 m och Piller spikade den fast det stod andra koner på sidorna, bra gjort! Fria följet blev en fest, och det var precis så jag hade tänkt! Piller har oftast en väldigt bra position under fria följet, men jag tycker att hon har tappat lite attityd den senaste tiden. Det beror uteslutande på mig, jag har varit för allvarlig och petnoga och det speglas direkt i henne. Nu visade det sig att hon hade bra position idag i alla fall, trots att det blev mycket språngmarsch och vändningar åt alla möjliga håll och kampbelöningar lite när som helst. Jag får påminna mig själv om att det här med precisionen inte är så jäkla livsviktigt, jag har en hund som oftast går riktigt bra och det är ändå känslan som ska vara det viktigaste!


Vi körde nog igenom de flesta av 3:ans moment, och dessutom en elitruta som hon gjorde förjäkla bra på det långa avståndet! Sedan fick vi hjälp med att lägga ut vittringen, som också den gick bra. Efter det lite mer fritt följ då Christer fick kommendera och traska med som störning, det har vi aldrig gjort förut men Piller blev inte störd av det alls. Sammantaget en väldigt bra och rolig träning, både Piller och jag är väldigt nöjda:-)

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards