khemosabi

Direktlänk till inlägg 26 november 2014

Ett försenat Grattis och lite lydnadstankar...

Av khemosabi - 26 november 2014 16:00

 

I helgen tävlade Elisabeth och hennes Supra - NOLCH SELCH Khemosabi Prepare for Surprise - klubbmästerskap i lydnad och vann på fina 291,5 poäng, stort GRATTIS till det, jättebra jobbat! Det var fina poäng som här i Sverige hittills har räckt till för att kvala till SM, men troligen inte till nästa år eftersom det bara är 50 hundar som kommer med istället för 60, det är nytt fr o m 2015.


En blivande valpköpare frågade mig vad jag har för mål med Piller i lydnaden, SM eller vad? Svaret på den frågan är faktiskt varken SM eller Lydnadschampionat, jag tänker lite annorlunda även om jag räknar med det sistnämnda. Mitt mål är helt enkelt att vi ska bli så bra som möjligt och att Piller har jättefina förutsättningar är jag väldigt säker på. Så det gäller för mig att försöka förvalta henne på bästa sätt och i det ingår att inte gå för fort fram utan låta henne växa in i uppgiften, det är därför jag har tagit det lugnt. Jag har ett motto, och det är tre "S" - Snabbt, snyggt och säkert, och de två första S:en har vi redan, Piller är väldigt snabb och utför oftast de flesta moment riktigt snyggt. Nu jobbar vi på säkerheten. Vi har såklart mycket kvar, vilket jag faktiskt är glad för, det ger mig motivation. Den dagen vi inte har något kvar att träna på, den kommer nog aldrig, i alla fall hoppas jag det;-)


Har ni något "ideal", dvs säga någon hund eller ekipage som ni ser upp till och har som målbild? Det har jag, och det är Niina Svartberg och hennes duktiga tollare Xuper, som kom 2:a på SM, tog en 13:e plats på VM i år och ingår i landslaget. Hunden är väldigt ung men har ett imponerande fokus och klarar uppenbarligen störningar fantastiskt bra. Föraren har, som väl alla vet, lång erfarenhet och är väldigt duktig. Orsaken till att jag har fastnat för just Xuper är att jag tycker att han påminner väldigt mycket om Piller, jag ser precis samma balans och fokus i dem. Piller är nog en aning hetare och har ett högre tempo, men har ändå det där märkliga lugnet som i mina ögon är helt unikt. Hursomhelst, jag har Niina och Xuper som "idoler" och jag har diskuterat saken med Piller - så nu är vi överens om att vi vill bli lika duktiga som dom;-) Titta på filmen ifrån SM-finalen och njut - helt perfekt var det inte, men gud så snyggt!


 
 
Eva-Liz

Eva-Liz

27 november 2014 15:48

Jøssses, måtte virkelig studere her.Ligner utrolig på Gurin. Forøvrig enig med deg, om at det er en flott ekvipasje.

http://www.kennelsoltrollet.com

 
Pia

Pia

27 november 2014 19:04

Ja, han påminner nog mycket om både Piller och Gurin;-) Jag tycker för övrigt att det är väldigt inspirerande att se att alla detaljer inte måste vara helt perfekta för att man ska kunna ta en fin placering på SM! Det viktigaste är en stark helhet, vilket ligger helt i linje med min egen tanke när det gäller träningen. Och så är det väldigt positivt att se att härlig glädje mellan momenten är helt ok, även på SM:-)

http://www.khemosabi.kennelsida.se

 
Ingen bild

Nathalie

12 december 2014 18:38

WOW, så imponerande. SÅ fin. Nu längtar man verkligen efter att skaffa en hund att jobba med. Hälsningar Nathalie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards