khemosabi

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2014

Vi är på gång:-)

Av khemosabi - 30 augusti 2014 16:14

Hör och häpna, men vi har faktiskt tränat hela tre pass denna veckan;-) Två kortare pass här hemma (onsdag och fredag) och ett längre på klubben i söndags, även då tränade vi ensamma men fick ändå en hel del störningar av folk och hundar på parkeringen alldeles intill planen. Vi fick dessutom tillfälle att träna platsliggning utom synhåll med en främmande hund - vilket var första gången för Piller, hur otroligt det än kan låta, enda gångerna hon har gjort gruppmoment med främmande hundar har varit på tävling;-) Men jag är väldigt trygg med att hon inte rör sig ur fläcken, och det gjorde hon inte den här gången heller.

På klubben tränade vi både elitrutan och apportering med dirigering, det har jag inte gjort här hemma pga utrymmesbrist. Dessutom ville jag att vi skulle komma en bit på väg med dirigeringsapporten innan vi tränade rutan under samma pass, och det tycker jag att vi har gjort nu - faktum är att hon har gjort dirigeringen förjäkla bra den senaste tiden, hon har inte missat ett skick!

När vi började träna momentet lade jag bara ut en apport, antingen höger eller vänster, och efter några pass började jag med att lägga ut den rätta och sedan låstas lägga ut de övriga två. Den senaste veckan har jag har haft två apporter utlagda, rätt apport och mitten, dels pga att jag har slarvat bort den tredje apportbocken (!) men den är också i mina ögon rätt onödig, skulle hon plötsligt få för sig att springa åt fel håll så får hon ingen utdelning för det. Det har hänt ett par gånger att hon har haft rätt bråttom förbi konen (det går fort, det här!) men då har jag kunnat stoppa henne och dirigera om. Hittills har hon aldrig försökt gå på mittenapporten.

Som jag ser det har hon många fördelar - som många andra får jobba arselet av dig för att få till - i just det här momentet:

Hon har alltid väldigt högt tempo, både till kon och apport och är lika snabb in - varenda gång!

Tvärnit vid konen.

Snabba, fina upptag.

Snygga grepp, aldrig något tuggande eller dribblande med apporten.

Lyhörd, lätt att stoppa om det skulle bli fel.

Och inte minst: hon bara älskar momentet!


Nu ska här tilläggas att vi hittills inte har haft någon annan som har lagt ut apporterna, men när det blir dags kommer jag att se till att "tl" gör likadant som jag har gjort, nämligen att peppa henne med "här är den!" när första apporten läggs ut. Jag tror absolut att det är en orsak till att hon hittills har varit väldigt säker på höger- och vänsterdirigeringarna och inte visat något intresse för mittenapporten.


Elitrutan har vi som sagt inte tränat mycket på, men när vi har gjort det har det gått väldigt bra, fina skick till konen och därifrån till rutan. Snabbt och snyggt, inte mycket att säga om det, det behövs bara lite kommendering på den så är den klar.


Ett moment som vi inte tränat på hela sommaren är vittringen, men gissa om jag blev glad när jag testade en gång för ett par veckor sedan och en gång i veckan - båda gångerna satt den som en smäck, tror faktiskt att hon aldrig har gjort den bättre, helt otroligt med tanke på hur sällan vi tränat!


Zätat är väl det moment som både Piller och jag tycker är knepigast. Hon har lätt för att blanda ihop skiftena och jag har inte riktigt kommit fram till hur jag ska träna detta moment för att få henne att bli säkrare. Men igår kväll tyckte jag att det kändes som vi fick ett riktigt genombrott, så det är väl bara att träna på. Det får ta den tid det tar, hon ska nog bli säker på det också!


Inkallning med ställande o läggande tränar vi egentligen inte riktigt ännu som helt moment, vi jobbar mer på snabba ställanden och lägganden och så får jag pussla ihop det sedan;-)


Något som jag märker hela tiden är att Piller är en otroligt ärlig hund, det hon har lärt sig sitter som berget och det är upp till mig att lära henne på rätt sätt. Vet hon bara vad hon ska göra så utför hon det utan att blinka, hon har alltid, alltid 100% fokus på mig och den fantastiska viljan att göra sitt allra bästa - varenda gång. Det är få förunnat att ha en sådan här hund, och jag känner mig otroligt lyckligt lottad!


Bästa Pillret - apportobjekt=foppatoffel, man tager vad man haver;-)

 







 
 
Ingen bild

Malin Lindecrantz

2 september 2014 23:19

Åh fina Piller!!
Jag hoppas verkligen att där kan bli en valp till mig :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards