khemosabi

Alla inlägg den 22 november 2013

Av khemosabi - 22 november 2013 18:53

Idag fyller galenpannan Soleil hela 5 år! Jag får säga som jag alltid gör - helt otroligt vad tiden går fort, jag hinner inte med;-)

Grattis till Soleil och hennes, misstänker jag, lika knasiga syskon!     


Inga nya bilder, det får bli en favorit i repris, foto: Birgitta Thörnqvist

 


Novembermörkret är jobbigt för väldigt många, inklusive mig. Jag får verkligen kämpa för att hålla näsan över ytan just den här månaden, den värsta på hela året. Den minsta motgång, och det känns som om jag skulle vilja krypa in under en sten och aldrig komma fram igen. Ibland undrar jag vad jag skulle ta mig till om jag inte hade hundarna, törs knappt tänka tanken.


Häromdagen var det - efter en helt sömnlös natt - en sådan gråkall, dyster dag, då jag hade kunnat krupit under den där stenen. Men den blev ändå så bra, för vi var äntligen iväg på ett superhärligt lydnadspass, vilket inte har hänt på över en månad. Vi har enbart jakttränat, inte en lydnadsplan, ruta, hinder, apporter eller några vittringspinnar i sikte på evigheter, och jag hade ärligt talat undrat hur mycket Piller egentligen kom ihåg av lydnadsmomenten efter så lång paus. Men det visade sig att jag jag inte ens hade behövt tänka i de banorna, för lilltjejen briljerade och gick igenom hela klass 3-programmet två gånger utan så mycket som ett felsteg - hon är banne mig helt otrolig! Visserligen tränade vi inte med kommendering, men vi hade en del störningar av folk och främmande hundar som vi inte brukar ha och det brydde hon sig inte om alls. Gladast är jag faktiskt över två superfina vittringsapporteringar, den ena lade jag ut själv och den andra lade Christer ut och kommenderade oss, och hon gjorde det bättre än hon någonsin gjort! Uppenbarligen är det momentet, som jag tyckte var helt hopplöst för ett par månader sedan, befäst nu - och det verkar ju de andra momenten också vara:-)



Just det här, att veta när momenten är befästa, är det som jag alltid har tyckt varit svårt. De här hundarna är så otroligt lättlärda att det är risk för att man misstar sig och tror att det är befäst fast det inte är det. Jag har haft många väldigt duktiga hundar, men Piller är i särklass när det gäller just det här. När hon har lärt sig någonting, då sitter det - det gäller "bara" (!) för mig att ta det lugnt och lära henne på rätt sätt. Jag har nog aldrig haft en så ung hund som jag har varit så säker på att "det här kan hon" och den känslan är helt fantastisk. Den gör att jag känner mig trygg och lugn och faktiskt inte ens blir nervös när det är dags att kliva in på en tävlingsplan;-) Att Piller är så stabil, beror dels på att hon är en fantastisk hund, förstås - men också på att jag har tagit det lugnt och inte gått för fort fram i träningen. Det har jag gjort med alltför många hundar, men nu har jag lärt mig - ni ser, det går visst att lära gamla hundar sitta!


Jag har funderat en del över tävlingsmålen nästa år, och bestämt mig för att köra 3:an även i vår och satsa på ett LP. Jag vill - om jag får uttrycka det så - suga lite på den här karamellen, att 3:ans moment funkar så bra, och framförallt att känslan är så underbar. Jag tror dessutom att det är i den klassen vi kan skaffa oss en bra och stabil tävlingsrutin. En annan anledning till att jag vill köra 3:an är helt enkelt att annars kommer det sannolikt inte att bli något tävlande alls i vår, eftersom hon inte kommer att vara klar för eliten då. Det blir tidigast till hösten, men då har jag dessutom något annat att ta hänsyn till, nämligen ev. dräktighet. Inte vill jag att hela året ska gå utan att vi får tävla - no way;-)


Jag får många frågor om när Piller ska paras, och det kan jag tyvärr inte säga ännu. Först och främst ska hon ögonlysas, och sedan är frågan när hon kommer att löpa. Hon har bara löpt två gånger, och då hade hon 10 månader mellan löpen. Ska jag gå efter det, ja då ska hon löpa i juli. Men de andra tikarna kommer troligen att löpa tidigare och dra igång henne. Så det kan bli allt ifrån april - juli... väldigt svårt att säga, alltså. Personligen hoppas jag på ett sent löp, så vi hinner tävla i 3:an och träna elitmomenten innan dess, för sedan blir det ju en ganska lång paus i samband med dräktighet och valpar.

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards