khemosabi

Alla inlägg den 2 december 2011

Av khemosabi - 2 december 2011 18:58

Jag ramlade på något intressant på youtube häromdan, en amerikansk tränare vid namn Bridget Carlsen som har fört fram många lydnadschampions och tävlar agility och startar på field trials med sina hundar. Hon använder positiva träningsmetoder, och det råder ingen tvekan om att de fungerar, även om de i våra ögon är lite annorlunda. Bridget lägger oerhört mycket arbete på linförigheten och fria följet med sina hundar - men så blir det bra också! Först ska jag visa en video med en av hennes tikar, Saucy - här ungefär 2,5 år gammal, och jag kan väl säga att jag är oerhört imponerad av det fria följet;-)


Vilken härlig hund, och vilket samarbete! Man kan följa Saucy från valpåldern i ett antal videos på Bridget's kanal: http://www.youtube.com/user/newfs57?feature=watch#p/u


Här visar Bridget hur hon börjar träna linförighet med Saucy, 4 månader gammal - det är en metod jag aldrig har sett förut, men som uppenbarligen fungerar, alla hennes hundar har nämligen samma snygga fria följ!

 


Mitt första intryck när jag såg den här videon var att Bridget var lite småhysterisk - det blev lite "för mycket" för mig, men när jag hade tittat på fler filmer insåg jag att resultatet ändå blev kanon, så jag fick liksom  "äta upp" min första reaktion;-)) Några grejer är jag lite fundersam på, som t ex det där småryckandet i kopplet, det verkar ju som om hon gör det för att tagga hunden, men det ser lite märkligt ut i mina ögon... Hursomhelst, Saucy verkar ju vara en urhärlig hund och jag tycker det är kul att titta på filmerna! När jag tittade på de övriga filmerna fick jag se något annat intressant,  Saucy's mamma Soupy påminner mig nämligen väldigt mycket om min Spurten;-) 


Om ni är intresserade av Saucy's träning och utveckling så ska ni få en radda länkar här:

Saucy tränar linförighet, 12 veckor gammal

Saucy tränar linförighet, 4 månader

Saucy tränar linförighet, 8 månader 

Saucy tränar svängar, 8 månader

Saucy tränar linförighet, 9 månader

Saucy tränar slalom, 9 månader

Agility och lydnadsträning, blandat

Saucy tränar fritt följ, 21 månader


Saucy's egen sida på Bridget's hemsida, med fler filmer: http://www.bridgetcarlsen.com/saucy.html

 

Lite kul, Hootie och kakburken: http://www.youtube.com/watch?v=eJjIelvMxiM

---

Jag kan inte låta bli att visa lite av Saucy's mamma Soupy - gud vad lik Spurten hon är, särskilt i den här filmen:

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=1x8akdUaIcs&NR=1

Här är "Soupy's movie":http://www.youtube.com/watch?v=HKTD0-Whw...=UL

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards